Passend onderwijs, past het?

Passend onderwijs, past het?

Ieder kind moet het onderwijs krijgen dat hij of zij verdient. Onder dat motto is een aantal jaar geleden passend onderwijs ingevoerd. Maar wat houdt dat passend onderwijs nu precies in en hoe is het terug te zien op scholen?

Of is passend onderwijs een verkapte vorm van bezuinigen, zoals veel boze tongen beweren? In dit artikel een opheldering.

Wat is Passend Onderwijs

Passend onderwijs

Het idee van passend onderwijs komt, zoals zoveel goede onderwijsideeën, uit Scandinavië. Daar zijn scholen zich gaan richten op het bieden van zorgonderwijs op maat. Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften moesten gewoon op school onderwijs kunnen volgen, zonder dat ze afgezonderd zouden worden van de reguliere school.

Dat heeft erin geresulteerd dat allerlei kinderen in gewone klassen terecht zijn gekomen. Te denken valt aan kinderen met autisme, kinderen met het Down-syndroom, lichamelijk of geestelijk gehandicapte kinderen en meer.

Deze kinderen volgen gewoon regulier onderwijs, al dan niet met een aangepast programma. In Scandinavië is hier veel in geïnvesteerd. Leerkrachten werden omgeschoold en kregen onderwijsassistenten toegewezen om het klassenmanagement te kunnen handhaven en in die individuele behoeften te voorzien.

Dat heeft veel effect. In onder meer Zweden en Finland werpt het passend onderwijs zijn vruchten af. Kinderen leren met elkaar omgaan en kinderen met specifieke behoeften worden niet meer als uitzonderlijk beschouwd.

 

Nederland

In Nederland moest het passende onderwijs ook gebeuren. Intussen is de Wet Passend Onderwijs al enige tijd actief en dat is in de klassen te zien. De meeste klassen zitten erg vol en bedragen meer dan 25 kinderen. In die klassen zitten kinderen met ADHD, autisme, gedragsproblemen/ -stoornissen, Down-syndroom en andere aandoeningen.

De leerkracht dient deze leerlingen optimaal te begeleiden door voor ieder kind aparte handelingsplannen per vak te schrijven.

Wat in Nederland echter verschilt met Scandinavië is de professionaliteit van de leerkracht. Leerkrachten zijn niet verplicht om zich om te scholen of bij te scholen en veel hebben dit dan ook niet gedaan.

Daarnaast is er weinig tot geen ondersteuning voor de leerkrachten. Anders dan in Scandinavië zijn de klassen groter geworden en is er geen onderwijsassistent beschikbaar.

 

Verkapte bezuinigingen

Het mag duidelijk zijn dat Nederland wat betreft Passend Onderwijs voor een dubbeltje op de voorste rij wil zitten. Dat zit het nu ook, maar de vraag is voor hoelang? Want in de praktijk breekt het de ene na de andere docent op. De werkdruk neemt toe, evenals gedragsproblemen. Passend Onderwijs klinkt heel mooi, maar moet wel in de praktijk haalbaar zijn.

Helaas is dat niet het geval.

Het mag duidelijk zijn… Aan passend onderwijs moet nog hard (heel hard) gewerkt worden.

Hard werken aan Passend Onderwijs

Bronnen:

Homepage Passend Onderwijs Nederland – www.passendonderwijs.nl

Zorgen in Kamer over Passend Onderwijs – www.nos.nl

Bewaren

Comments are closed.